Montaż maszyn wydaje się prostym zajęciem. Ostatecznie wiele maszyn jest projektowanych w taki sposób, żeby w miarę możliwości bez większych problemów po przeniesieniu z platformy transportowej można je było zbudować. W praktyce jednak nie jest to aż takie proste.

Etap pierwszy to zawsze plan

To, czy montaż maszyn będzie prosty, czy skomplikowany, okazuje się najczęściej na etapie planowania. W ramach tego etapu należy poznać nie tylko wymiary czy ciężar samej maszyny, ale też uwzględnić lokalne warunki, a więc sposób wprowadzenia maszyn do hali czy procedurę montażu i osadzenia na podłożu. Konieczne jest też opracowanie precyzyjnej procedury dotyczącej kolejności prac. To ważne, ponieważ montaż maszyn często odbywa się w ograniczonej przestrzeni, gdzie fizycznie nie ma miejsca na to, aby kolejne elementy składować – każda wprowadzona część musi być od razu montowana na właściwym miejscu.

Przygotowanie miejsca montażu

To kolejny bardzo złożony etap. W zależności od tego, jaka maszyna i gdzie ma zostać zmontowana, może się okazać, że trzeba rozebrać część maszyn lub infrastruktury na miejscu, żeby w ogóle możliwe było wprowadzenie nowych elementów. Zdarza się też, że konieczna jest konstrukcja wzmocnień, by przenieść – tymczasowo lub jako elementy konstrukcji stałej – ciężar nowej maszyny.

Od strony organizacyjnej przygotowanie miejsca montażu może też oznaczać na przykład wygrodzenie ciągów komunikacyjnych lub całkowite bądź częściowe zamknięcie dostępu do obszaru prac. To, jakie środki trzeba będzie podjąć, wiadomo już na etapie planowania. Wtedy też dobiera się odpowiedni dzień i godzinę montażu, co jest ważne, ponieważ pozwala często ograniczyć trudności produkcyjne spowodowane pracami w pobliżu lub bezpośrednio na linii technologicznej.

Transport maszyn na miejsce

Ten punkt często następuje jednocześnie z przygotowaniem miejsca – to już zależy od tego, jak dużym wyzwaniem logistycznym jest konkretne zadanie. Chodzi o to, żeby z jednej strony niezmontowane elementy maszyn nie musiały zajmować miejsca na hali ani placu manewrowym, a z drugiej, żeby prace nie opóźniały się w związku z niezrealizowaną na czas dostawą.

O ile wiele maszyn jest projektowanych w taki sposób, żeby można je było w całości lub w częściach transportować na standardowych platformach, to są i takie urządzenia przemysłowe, które wymagają użycia transportu nienormatywnego. Komplikuje to sprawę i wymaga jeszcze dokładniejszego planowania.

Testy i uruchomienie

Bardzo często zapomina się też o tym, że samo zbudowanie maszyny na miejscu nie kończy całego procesu. Mowa o urządzeniach mających olbrzymią wartość, więc to zrozumiałe, że przed ich uruchomieniem weryfikuje się poprawność montażu, a jeśli trzeba, to także przeprowadza dodatkowe testy i rozruch próbny. Często też trzeba podłączyć zewnętrzną aparaturę kontrolną, monitoring czy choćby dołączyć elementy zdemontowane w celu zrobienia miejsca na czas montażu – takie prace też są objęte planem i harmonogramem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here