Odpowiedni stan techniczny opon, znacznie wpływa na nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy ale i też ich żywotność. Jazda na zbyt słabo lub nadmiernie napompowanych oponach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Opony mogą też szybciej ulegać uszkodzeniu, mieć gorsze osiągi i przede wszystkim mogą się uszkodzić.

1 bar ile to atmosfer, 1 PSI ile to bar – jakie są jednostki ciśnienia w oponach?

Najczęściej używaną miarą, podawaną zarówno na oponach jak i na kompresorach jest bar. Rzadziej w Polsce, a standardem w Wielkiej Brytanii używane jest oznaczenie PSI, czyli funt na cal kwadratowy. Bardzo sporadycznie używa się miary kilopaskali (kPa). 1 bar = 100 kilopaskali (0,1 megapaskali), 1 bar = 14,5 PSI i 1 PSI = 6,89 kilopaskali.

Jak prawidłowo dobrać ciśnienie opon do samochodu?

W większości samochodów norma ciśnienia to około 2,2 bara. Trzeba pamiętać jednak, że ciśnienie jest zależne od wielkości opon i masy samochodu. Zalecane wartości ciśnienia w oponach znajdują się na tak zwanej tabliczce znamionowej, która najczęściej znajduje się albo w bagażniku przy kole zapasowym, przy słupku przy drzwiach kierowcy albo w schowku. Gdybyśmy mieli problem ze znalezieniem tabliczki znamionowej, sugerowane ciśnienie opon znajdziemy także w instrukcji obsługi naszego auta, albo w Internecie. Kiedy dokonać wymiany opon?

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
fot. pixabay.com

Na sugerowane ciśnienie opon z tabliczki znamionowej trzeba jednak czasem wziąć poprawkę. Przede wszystkim zobaczmy, czy na tabliczce jest wypisane ciśnienie do naszego rozmiaru opon – nie zawsze mamy w aucie standardowe opony. Po drugie – jeżeli jedziemy autem bardziej obciążonym – przewozimy pasażerów, bagaż bądź przewozimy coś bardzo ciężkiego – należy wtedy zwiększyć ciśnienie. Po trzecie – ciśnienie w oponach przednich i tylnych powinno się od siebie różnić – takie samo ciśnienie musi być na tej samej osi.

Czemu ciśnienie w oponach spada?                 

Spadek ciśnienia w oponach może się pojawiać przy nieprawidłowym ich założeniu  – albo poprzez zły montaż, albo uszkodzenie wentylu. Opony mogą nie trzymać ciśnienia, jeżeli są źle przechowywane, bądź są już „przeterminowane”.  Oczywiście spadek ciśnienia może być spowodowany uszkodzeniem opony – przebiciem czy przecięciem. Od razu, gdy spostrzeżemy spadek ciśnienia w oponach powinniśmy się zatrzymać i zobaczyć tego przyczynę. Zbyt małe ciśnienie w oponie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Jakim przyrządem zmierzyć ciśnienie opon?

Jak często trzeba sprawdzać ciśnienie opon? Jeżeli nasz samochód nie ma systemu odpowiedzialnego za to, ciśnienie należy sprawdzać minimum raz na miesiąc, a także przed każdą dalszą podróżą. Najszybszym i najprostszym sposobem na sprawdzenie ciśnienia, jest podręczny ciśnieniomierz. Ciśnienie opon można także sprawdzić na większości stacji benzynowych za pomocą kompresora. Aby uzyskać prawidłowy odczyt należy schłodzić opony.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
fot. pixabay.com

Czy ciśnienie w oponach letnich powinno być inne niż w oponach zimowych?

Jakie jest prawidłowe ciśnienie opon letnich? Jakie powinno być ciśnienie powietrza w oponach zimowych? Przy dużych spadkach temperatur wskazane jest, aby zwiększyć poziom ciśnienia opon zimowych o około 10%.

Jakie opony letnie są najlepsze?

Sprawdź jakie opony zimowe kupić.

Co się stanie, jeśli w oponach będzie niewłaściwe ciśnienie?

Do czego może prowadzić zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie powietrza w oponach? Przy zbyt niskim ciśnieniu, bieżnik będzie się zużywał nierównomiernie, a struktura wewnętrzna opony będzie podatna na zniszczenia. Niskie ciśnienie w oponach powoduje także wzrost zużycia paliwa, a prowadzenie pojazdu jest trudniejsze. Zaletą niskiego ciśnienia w oponach jest poprawa komfortu w trudnych warunkach drogowych, lecz niskie ciśnienie powinno być stosowane jedynie przez profesjonalistów.

Co się dzieje, gdy ciśnienie w oponach jest za wysokie? Przede wszystkim bardzo łatwo uszkodzić mocno napompowaną oponę – czy to o ostry krawężnik lub dziurę. Przez zbyt wysokie ciśnienie opony się szybko zużywają i są zdecydowanie mniej przyczepne. Jedyną zaletą jest zmniejszenie spalania, lecz szybsza eksploatacja i potencjalne niebezpieczeństwo, nie powinno nas zmylić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here