Zimą życie kierowcy jest szczególnie trudne. Cięższe warunki drogowe, przez co wydłuża się czas podróży. Śnieg i mróz, po których często musimy z samego rana odśnieżać i skrobać auto. W zimie nie tylko z tym kierowcy mają problem – łatwiej wyrwać uszczelkę, połamać klamkę, gdy jest zamarznięta, a nawet porysować szyby podczas nieprawidłowego skrobania. Zobacz jakie nawyki wyeliminować, aby nie uszkodzić auta i nie narazić się na wydatki.
W jaki sposób otwierać zamarznięte auto?
Przy dużych mrozach niskie temperatury są szkodliwe szczególnie dla komponentów wykonanych z tworzyw sztucznych. Jeżeli zamarznie nam klamka czy uszczelka – nie próbujmy jej naprawić na siłę – zamarznięty plastik ma tendencję do pękania. Zadbaj o te elementy już przed zimą. Warto użyć specjalnych preparatów do smarowania uszczelek i zamków, aby uniknąć niespodzianek podczas mrozów. Można je także wysmarować wazeliną techniczną a nawet silikonem w sprayu. Zainwestujesz kilka złotych, po to, aby nie naprawiać później auta za kilkaset złotych.
Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?
Jak prawidłowo odśnieżać samochód?
Jeżeli na naszym aucie znajduje się śnieg i mamy możliwość pozbyć się go po jeździe – zróbmy to od razu. Jeżeli śnieg zamarznie, ustanowi twardą bryłę, która nie dość, że będzie trudna do rozbicia, to podczas próby jej pozbycia się możemy uszkodzić karoserię. Tak samo również wygląda sprawa z nadkolami. Zbyt mocne kopnięcie w nadkola również może je uszkodzić – niektóre zrobione są również z plastiku. Sprytnym sposobem jest również postawienie auta, jeśli nie mamy garażu, od wschodniej lub południowo-wschodniej strony. Nawet podczas mrozów, auto stojące w słońcu zdecydowanie łatwiej puści śnieg.
Odśnieżanie auta jest obowiązkiem. Nieodśnieżone auto może uszkodzić inne, poprzez spadające płaty śniegu przez pęd. Brak odśnieżenia auta grozi mandatem do 200 złotych. Odśnieżamy nie tylko szyby, ale też i dach, maskę ale i klosze lamp oraz rejestrację.
Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
Co zrobić aby nie zamarzał hamulec ręczny? Jak prawidłowo hamować w zimie?
Linki są chronione pancerzem, który jednak może przepuszczać wilgoć. Podczas dużych mrozów linka może zamarznąć. W zasadzie, gdy nam zamarznie hamulec niestety musimy czekać, aż zrobi się cieplej. Podczas dużych mrozów lepiej zostawiać auto na biegu – wielu kierowców w zimie nie korzysta z hamulca ręcznego.
Jeżeli już jesteśmy w trasie, włączmy sporą poprawkę na hamowanie. Nawet teoretycznie czarna i odśnieżona droga w zimie, może wydłużyć czas hamowania. Przed skrzyżowaniem, zbij wcześnie bieg, staraj się hamować skrzynią i hamuj pulsacyjnie.
Jakie opony letnie są najlepsze?
Dlaczego nie można otwierać szyb podczas dużych mrozów?
W zimie, gdy podjeżdżamy na przykład do parkomatu czy do bramki płatniczej na autostradzie, a nawet do restauracji po kawę z okienka – wychodźmy z auta. Otwieranie okien przy zamarzniętym mechanizmie może go trwale uszkodzić. Spinki łączące szybę z mechanizmem mogą się uszkodzić, co spowoduje, że będziemy musieli wracać do domu lub warsztatu… bez szyby.
Jakie opony zimowe są najlepsze?
Ładowanie akumulatora w zimie – najpierw plus czy minus?
Przy odłączaniu akumulatora zawsze odłączamy najpierw minus (biegun ujemny), potem dopiero plus (biegun dodatni). Przy podłączaniu postępujemy odwrotnie – najpierw podłączamy plus, następnie minus. W przypadku gdy ładujemy akumulator za pomocą kabli, od innego auta, najpierw łączymy bieguny dodatnie, a następnie biegun ujemny dawcy elementem metalowym auta biorcy (tak zwana masa). Można ładować akumulator na wyłączonym silniku, lecz możemy także włączyć silnik dawcy. Absolutnie nie możemy łączyć ujemnego bieguna dawcy z minusem biorcy, gdyż w ten sposób możemy uszkodzić akumulator, a nawet spowodować jego wybuch.
Czy należy grzać auto przed rozpoczęciem jazdy?
Wielu z nas popełnia błąd i odśnieża auto na włączonym silniku. Co prawda zimą auto potrzebuje chwili na odpowiednie smarowanie silnika, lecz będąc w bezruchu auto się nie nagrzewa. Warto poczekać pół minuty do minuty, zanim ruszymy, ale nie powinniśmy trzymać zbyt długo włączonego silnika, aby nie zapychać DPF. Po ruszeniu nie należy katować silnika – maksymalnie starajmy się utrzymać auto na 3000 obrotach na minutę. Agresywna jazda na zimnym silniku skraca jego żywotność.